پشتیبانی شبکه چیست را میتوان مجموعهای از فعالیتها در حوزه خدمات شبکههای کامپیوتری تعریف کرد که در جهت حفظ، نگهداری و رفع مشکلات شبکه صورت میگیرد. این مشکلات ممکن است به طور کلی در سطح سخت افزار شبکه مانند کامپیوترها، سرورها، تجهیزات تحت شبکه، ماشینهای اداری، تجهیزات امنیتی الکترونیکی و یا در سطح زیرساخت شبکه مانند کابل شبکه، ترانک شبکه، رک، پچ پنل، کیستونها و … روی دهد و یا ممکن است در سطح نرمافزار شبکه مانند سرویسهای شبکه، نرمافزارهای کلاینت و سرور و همچنین سیستم عامل به وجود آید.
رشد و نفوذ سریع فناوری شبکههای کامپیوتری در تمامی کسب و کارها موجب شده است که کلیه مجموعهها از جمله شرکتها و سازمانها برای حفظ و نگهداری سیستمهای کامپیوتری و تجهیزات شبکه خود با مشکلات و دغدغههای بسیاری مواجه شوند. آنها توانایی و دانش حل مشکلات خود را در حوزه پشتیبانی سیستمهای کامپیوتری ندارند و از َطرفی امکان استخدام نیروی متخصص و ماهر به صورت کارمند به دلایل مختلف از جمله کم بودن نیروی کار متخصص و یا هزینه بالای آن را ندارند. از این رو نیاز به شرکت پشتیبان شبکه به شدت احساس میشود. این شرکتها با قراردادهای پشتیبانی بلندمدت و کوتاهمدت، در بخش پشتیبانی شبکه میتوانند بسیاری از مشکلات شرکتها را در این خصوص بر طرف نمایند.
وظایف پشتیبانی شبکه:
نگهداری و حفاظت از شبکه
حفاظت از تمامی سیستم های سازمان یا شرکت
ارتقاء زیر ساخت ارتباطات شرکت یا سازمان
نصب و راه اندازی نرم افزار و سخت افزار جدید ( سرور، پرینتر، تجهیزات کامپیوتری و …)
طراحی و نصب و نگهداری ارتباطات، اشتراک فایل و منابع اطلاعاتی
رفع ایرادات شبکه
آینده نگری و رفع نیازهای آتی شبکه
با توجه به نوع کسب و کار، شرح وظایف پشتیبانی شبکه متنفاوت خواهد بود. مشکلات پیش آمده در شبکه های کامپیوتری شرکت یا سازمان خود
را به کارشناسان ما بسپارید.
حفظ و نگهداری شبکه چیست؟
نگهداری اطلاعات
هدف اصلی در این بخش از تعریف پشتیبانی شبکه، نگهداری از تجهیزات سخت افزار و نرم افزاری شبکه و یا به عبارتی پشتیبانی با رعایت اصول و استانداردها میباشد. در این بخش میبایستی کلیه تجهیزات شبکه، شامل: کامپیوترها، سرورها، سوئیچ، روتر ، مودم، اکسس پوینت و … به همراه تجهیزات پسیو شبکه و زیرساختی مانند کابل، داکت، کیستونها، پریزهای شبکه، رک، پچ پنل و … به صورت کامل مستندسازی شده و نقشه شبکه به همراه جزئیات تجهیزات، در آن مشخص گردد.
انجام این کار یکی از مهمترین بخشهای پشتیبانی شبکه محسوب میشود، چرا که داشتن اطلاعات مکتوب شده و به اصطلاح داکیومنت سازی شده از شبکه، مخصوصاً در شبکههای بزرگ، به شدت میتواند در حل مشکلات و رفع ایرادات به مدیران شبکه و کارشناسان پشتیبانی، کمک کند. داشتن اطلاعات شبکه به صورت مکتوب میتواند یک آگاهی نسبی از وضعیت شبکه را برای صاحبان کسب و کار فراهم کند.
به جرأت میتوان گفت که نداشتن اطلاعات مستندسازی شده از شبکه، یکی از معضلات بزرگ شرکتها در بحث پشتیبانی از شبکه میباشد. هرچه قدر وسعت و جزئیات شبکه بیشتر باشد نیاز به این اسناد بیشتر احساس میگردد. در شبکههای بزرگ نداشتن چنین اطلاعاتی میتواند موجب هدر رفتن روزها و حتی ماهها زمان و انرژی شود و هزینههای زیادی را تحمیل کند.
رفع ایرادات و مشکلات شبکه
چنانچه به دلایل مختلف مشکلات و ایراداتی در شبکه به وجود آید، کارشناسان شبکه ما وظیفه دارند به این مشکلات رسیدگی کرده و آن را برطرف نمایند. در این بخش انجام وظایف و رفع ایرادات در سریعترین زمان ممکن بسیار اهمیت دارد. چرا که اغلب این مشکلات شبکه موجب میشوند یک نفر و یا چندین نفر در مجموعه نتوانند به صورت درست و کامل به امور کاری خود بپردازند و همین امر میتواند خسارات و ضررهای زیادی را به شرکت تحمیل کند.
این بخش از پشتیبانی معمولاً به دو شکل حضوری و یا به صورت از راه دور ارائه میگردد. در حالت حضوری کارشناسان ما در اولین فرصت به محل شرکت مراجعه کرده و از نزدیک در صدد حل مشکلات بر میآیند. اما در بعضی از موارد این امکان وجود دارد که کارشناسان به صورت ریموت و یا از راه دور توسط نرمافزارهای مختص این کار، اقدام به حل مشکلات نمایند.